E-Mobility > Elektromobily
 

Ako funguje elektromobil

Pojem elektromobil alebo hybridné vozidlo vám už možno nie sú neznáme. Čo sa však skrýva za týmito technológiami?

 

Hybridné technológie

Pri vozidle s paralelným hybridným pohonom sa elektromotor používa najmä ako podporný motor. Pri rozbiehaní a zrýchľovaní môže podať dodatočný výkon, odľahčiť spaľovací motor a tak znížiť spotrebu paliva. Jazda na čisto elektrický pohon je obmedzená na veľmi krátke vzdialenosti do 2 km.
So sériovým hybridným vozidlom sa však dajú na čisto elektrický pohon prekonávať väčšie vzdialenosti. Spaľovací motor tu slúži ako tzv. dojazdový agregát, uspôsobený len na to, aby sa počas dlhších trás batéria znovu nabila.
Vozidlá so sériovým hybridným pohonom sú koncipované ako tzv. plug-in hybridy. Tieto vozidlá majú batérie s väčšou kapacitou a môžu sa dobíjať externe, napr. na nabíjacej stanici VSE. V režime elektrického pohonu umožňujú dojazd cca. 20 – 60 km.

 

Elektromobil

Elektromobil nemá v porovnaní so sériovými hybridnými vozidlami žiaden spaľovací motor. Neprodukuje teda žiadne emisie CO2. Ďalšími prednosťami elektromobilov sú vysoká účinnosť, jednoduchší pohonný mechanizmus a minimálna hlučnosť. Dojazd elektromobilov závisí od kapacity batérie.

 

obrázok hybridné technológie

Hľadáme Súčasti elektromobilu

 

Funkciu prehrávania súborov formátu Adobe Flash máte deaktivovanú, alebo ju váš prehliadač nepodporuje. Prehrávač si môžete stiahnuť zo stránok Adobe.

História elektromobilov

innogy a elektromobil: úzke prepojenie už viac ako 40 rokov

 

Podpora elektromobilov má v skupine innogy (v minulosti pod názvom RWE) dlhú tradíciu. Spoločnosť začala pred približne 40 rokmi s prvými prácami v oblasti výskumu a vývoja na tému elektromobility. Projekt dostal vtedy pracovný názov „elektrické cestné motorové vozidlá poháňané na batériu“. Čo bolo podnetom? Koncom 60-tych rokov minulého storočia hrozilo mestám kvôli explodujúcej automobilovej doprave, že sa utopia v spalinách, sadziach a hluku. Takmer nehlučný elektromobil, ktorého používanie neprodukuje žiadne emisie, sa zdal byť ideálnym riešením.

 

Začiatky úžitkových vozidiel na elektrinu

 

RWE sa vo výskume a vývoji orientovala najskôr na úžitkové vozidlá. V roku 1970 spoločne s firmami MAN, Bosch a VARTA predstavila verejnosti prvý výsledok práce, a to elektricky poháňaný autobus s prívesom a batériou. Vozidlo bolo otestované spoločnosťou Koblenzer Elektrizitätswerk und Verkehrs AG (KEVAG) ako linkový autobus. V apríli 1971 prezentovala RWE prototyp elektrotransportéru, ktorý kompletne vyvinula spoločnosť Messerschmidt-Bölkow-Blohm (MBB).

 

Spoločnosti zaoberajúce sa výskumom v oblasti elektromobility

 

To bol však len začiatok. RWE intenzívne vstúpila do vývoja v oblasti elektromobility. Za týmto účelom boli založené dve samostatné spoločnosti:

  • Gesellschaft für elektrischen Straßenverkehr GmbH (SpoločnosÅ¥ pre elektrickú cestnú dopravu s.r.o.) následne vyvinula v úzkej spolupráci s automobilovým priemyslom ďalÅ¡ie elektromobily a získavala prvé skúsenosti s ich prevádzkou.
  • Stromversorgung elektrisch angetriebener Kraftfahrzeuge GmbH (Zásobovanie elektricky poháňaných vozidiel elektrinou s.r.o.) mala vybudovaÅ¥ elektrické čerpacie stanice. Prvými výsledkami spolupráce bol prvý elektricky poháňaný transportér Volkswagen malý transportér vyvinutý spoločnosÅ¥ou Daimler-Benz, ktoré boli v malom počte vyskúšané ako firemné vozidlá v spoločnosti RWE.
 

Téma elektromobility je stále populárnejšia

 

Energetická kríza v roku 1973 a následné snahy znížiť závislosť od ropy priniesli veľkú pozornosť a podporu snahám RWE a jej partnerov v oblasti elektromobility. V októbri 1974 v Mönchengladbachu bola spustená prevádzka prvého autobusu na svete poháňaného elektrickou batériou, ktorá mala vydržať 14 rokov. O niekoľko mesiacov neskôr spolkový minister dopravy Kurt Gscheidle otestoval prvý hybridný autobus Daimler-Benz spoločnosti GES. Na medzinárodnej výstave automobilov v roku 1975 vo Frankfurte zase odprezentovala dcérska spoločnosť RWE so svojimi partnermi viaceré úžitkové elektromobily. Niekoľko týždňov pred výstavou otvorila spoločnosť SELAK prvú elektrickú nabíjaciu stanicu na svete. RWE si však už vtedy uvedomovala, že ešte bude potrebné vynaložiť veľké úsilie, kým sa do výroby dostanú prvé malé série elektromobilov.

 

Prvý elektromobil na každodenné používanie

 

V roku 1981 predstavila spoločnosť GES prvý prototyp osobného elektromobilu na každodennú prevádzku: City-STROM na báze sériového VW-Golf. Medzi jeho hlavné vlastnosti patrili: žiaden hluk, žiadne spaliny a maximálna rýchlosť takmer 100 km/h. Denný dojazd bol 60 km, na dobite postačovala obyčajná elektrická zásuvka. Spočiatku skúšali elektromobily zamestnanci RWE aj na súkromné účely.

 

Nasledoval nový vývoj

 

RWE odštartovala popri modifikácii sériových vozidiel aj úplne nový vývoj. Na základe poverenia spoločnosti vyvinul inžinier Erich Pöhlmann na prelome rokov 1981/82 nový elektromobil. Karoséria, materiál a komponenty vozidla „Pöhlmann EL“ boli prispôsobené elektrickej pohonnej jednotke. Toto vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť 120 km/h, dojazd bol medzi 60 a 90 km.

 

Krok späť

 

Skúšobné jazdy vozidiel však ukázali, že napriek technickým vylepšeniam pohonu a ovládania je pre každodenné používanie elektromobilov rozhodujúca kapacita dobitia a hmotnosť batérií. V roku 1985 považovala RWE vývojové práce na elektromobiloch za ukončené a zrušila spoločnosti GES a SELAK.

 

Nový východiskový bod: Batéria

 

RWE sa však nevzdala témy elektromobilov. Pracovná skupina v rámci spoločnosti pokračovala v prevádzke elektromobilov v menšej miere a s menšou flotilou. Spoločnosť sa začala venovať hlavnej výzve pre elektromobily – výkonným batériám. RWE sa začiatkom 90-tych rokov finančne podieľala na vývoji sodíkovo-dusíkovej batérie, ktorá však nesplnila kladené očakávania.
Do konca 90-tych rokov vyskúšala RWE ďalšie rôzne druhy elektromobilov a v mestách a obciach, ktoré patria k zákazníkom RWE, propagovala prostredníctvom poradenských služieb ponuky na prenájom alebo kúpu takýchto vozidiel. A dnes, približne desať rokov neskôr, je elektromobil vo fáze konečného prieniku na trhu.

Vedeli ste že...?

 
  • Elektromobily poháňané elektrinou neprodukujú CO2 a jazdia celkom potichu.
  • Elektromobil má v porovnaní s vozidlom so spaľovacím motorom väčšie zrýchlenie. Niektoré modely dosahujú zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy.
  • Elektromobily s modernými lítium-iónovými batériami dosahujú dojazd od 150 do 250 km.
  • Viacerí výrobcovia automobilov ohlásili sériovú výrobu modelov na elektrický pohon, ktoré by v ničom nezaostávali za komfortom, ktorý vám vedia poskytnúť iné vozidlá.
  • Batérie nie je potrebné nabíjaÅ¥ Å¡peciálnym spôsobom. Každá batéria sa dá kedykoľvek nabiÅ¥ aj čiastočne bez toho, aby to malo negatívny vplyv na vlastnosti batérie.
  • Nabíjanie je úplne bezpečné za každého počasia.
  • Batéria v elektromobile sa pri brzdení a rozbiehaní vozidla dobíja sama (tzv. rekuperáciou).